Julkola!

2011-12-20 kl. 19:24:53 | Recept | Kommentarer (0)
Jag brukar alltid göra julkola och för nåt år sen så hittade jag ett recept på en blogg och sen dess så har jag varit fast. Superenkelt och SÅ gott!

Julkola
100 g margarin
2 dl vispgrädde
3 dl socker
4 msk kakao
1 dl sirap
1 tsk vaniljsocker

Gör såhär:
Smält margarinet i en kastrull.
Blanda ned resten av ingredienserna i kastrullen och låt koka på hög värme, rör om då och då.
När det bubblar kan du börja ta tid, när det gått ca 15 minuter kan du börja med kulprovet.

Mina tips:
Jag brukar inte koka på högsta värmen utan växla mellan 4 och 5. Jag rör hela tiden för då kan man lättare känna när det är läge att börja med kulprovet. Det står 15 minuter i receptet men jag brukar typ aldrig koka dom längre än 10 minuter sammanlagt, men det är också för att jag vill ha en seg/hård kola och inte en som är stenhård. Sen så tar jag en plåt och lägger på ett bakplåtspapper, häller smeten på plåten och låter det svalna lite. Efter en liten stund så tar jag antingen sax eller kniv och gör bitar som jag slår in i plastfolie (det är det som tar mest tid) :)

Supergod kola! Rekommenderas
!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback