Mina fyra favoriter del 1

2011-01-12 kl. 00:44:13 | Recept | Kommentarer (0)

Jag bakar väldigt gärna med choklad och jag har fyra kakor med som jag väldigt gärna bakar. Tänkte dela med mig av dom fyra recepten, men jag tar ett åt gången. Börjar med Kladdkaka med cheesecakefyllning :)

Kladdkaka med cheesecakefyllning

Ugn 150 grader

150 g smör eller margarin
1 dl kakao
3 ägg
3 dl socker
2 1/2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
Fyllning
150 g färskost
1 äggula
2 msk socker
2 tsk vaniljsocker

Gör såhär:
Smält smöret i en kastrull och vispa i kakao. Låt svalna.
Vispa ihop ägg och socker i en skål.
Blanda mjöl och bakpulver och blanda ner det i äggsmeten tillsammans med smör och kakaoblandningen.
Kläm fast ett bakplåtspapper i botten på en form med löstagbara kanter och häll smeten i formen.

Fyllning
Rör ihop färskost, äggula, socker och vaniljsocker och klicka ut det på smeten.
Rör lätt med gaffel så blir det lite marmorerat.
Grädda i 30 minuter och låt kakan svalna.

Mina tips:
Eftersom att det ska vara cheesecakefyllning så måste man vända på kakan och det går lättast om kakan fått svalna lite.
Dra försiktigt av bakplåtspappret från kakan och pudra över lite florsocker.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback