Mina fyra favoriter del 2

2011-01-12 kl. 01:13:37 | Recept | Kommentarer (0)

Kaka nummer två är så himla god att jag blir hungrig bara jag tänker på den. Det är en kaka som jag gör ganska ofta och den är väldigt omtyckt av både vuxna och barn. Tänk er en riktigt god chokladkaka och när du skär i den så upptäcker du att den innehåller något mer.. den kakan som är högt upp på min lista över godaste kakorna någonsin är: Chokladkaka med päron

Choklakdkaka med päron

1 burk päronhalvor
2 dl vetemjöl
4 msk kakao
1 1/2 dl strösocker
1 1/2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
150 g rumsvarmt smör el margarin
2 ägg

Gör såhär:
Sätt ugnen på 200 grader. Häll av saften från päronen och lägg den i en ugnssäker form (ca 22cm) med den kupade sidan upp. Vispa ihop resten av ingredienserna till en mjuk smet. Bred up smeten över päronen och grädda kakan i 20 minuter mitt i ugnen. Stäng av ugnsvärmen och låt kakan stå kvar i ugnen ytterligare 5 minuter.

Mina tips:
Min form är 24 cm och det fungerar bra. Smeten är ganska seg men det är viktigt att man täcker päronen. Ibland brukar jag byta ut päronen mot persikor men eftersom att dom är mindre så behövs det mer smet, bruakr göra 1 1/2 sats då och grädda den lite längre.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback