Mina fyra favoriter del 4

2011-01-12 kl. 01:49:16 | Recept | Kommentarer (0)
Den sista av mina favoriter är en kaka som inte innehåller choklad (nu blev ni chockade va?), utan det är god kaka som är god även om den inte innehåller choklad. Nu var det ett tag sen jag gjorde den men jag fyller ju som sagt år om 24 dagar så jag kanske passar på och gör den då :) Lånade boken "a piece of cake" av min kära svärmor och det är där jag har hittat det här receptet.

Kokostosca

sockerkaka
3 ekologiska ägg
2 1/2 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
50 g smör
1 dl mjölk
3 1/2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt

Toscasmet
25 g smör
1/2 dl ljus sirap
3/4 dl matlagningsgrädde
2 dl kokosflingor
1 dl strösocker

Gör såhär:
Sätt ugnen på 175 grader. Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker vitt och pösigt.
Smält smöret och rör i mjölken, blanda det med äggsmeten. Blanda vetemjöl, bakpulver och salt och vänd försiktigt ner det i smeten. Häll smeten i en smord och bröad rund form med löstagbara kanter och grädda kakan i mitten av ugnen i ca 25 minuter, gör under tiden i ordning toscasmeten.
Rör ihop alla toscaingredienserna i en kastrull och låt dem koka samman under 5 minuter. Ta ut kakan efter ca 25 minuter och bred över toscasmeten. Ställ in kakan igen och grädda tills den är gyllene i ca 15 minuter. Låt kakan svalna något och lossa den sedan från formen.

Mina tips:
Jag brukar ta en gaffel och "nagga" kakan lite innan jag häller över toscasmeten, då rinner lite av toscasmeten ner i kakan och den blir extra saftig och god.

Så där ja, det var mina fyra favoriter och jag hoppas att ni kommer att gilla dom lika mycket som jag gör :) Nu så ska jag göra ett inlägg med lite bilder och sen ska jag sova.

 Gonatt

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback