Små chokladkolakakor

2011-01-24 kl. 21:44:44 | Allmänt | Kommentarer (0)

Jag fick ett mail före helgen av en som ville ha receptet på dom här kakorna..



Små chokladkolakakor
200 g smör
1 dl socker
4 dl vetemjöl
1/2 dl kakao
1/2 tsk bakpulver
ca 25 st kolafyllda godisar, tex center, dumle mm

Gör såhär:
Starta ugnen på 200 grader. Smält smöret. Rör ner socker, mjöl, kakao och bakpulver, blanda till en deg. degen ser lös ut med tjocknar efter en stund. Omslut varje kolagodis noggrant med en rejäl bit deg, är det sprickor i degen rinner kolafyllningen lätt ut. Rulla till runda kulor, platta till lätt och lägg dem med jämna mellanrum på bakplåtspappersklädda plåtar. Grädda i mitten av ugnen i 7-8 minuter.

Mina tips:
Jag har testat att göra dom här kakorna med både center och dumle och jag tycker att det blev bättre resultat med dumle eftersom att centern rann ut även om det inte var några sprickor i degen (som gick se).



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback