Kladdkaka med dumle

2011-03-04 kl. 15:13:49 | Allmänt | Kommentarer (0)

Det är många som är intresserade av receptet på kladdkaka med dumle så därför tänkte jag passa på att dela med mig av det innan jag glömmer bort det :)

Kladdkaka med dumle
100 g smör
2 1/2 dl strösocker
2 ägg
1 1/2 dl vetemjöl
3 msk kakao
1 tsk vaniljsocker
1 påse dumle

Gör såhär:
Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret i en kastrull, ta bort det från plattan.
Rör ner socker och ägg. Blanda väl. Rör ner övriga ingredienser så att allt blir väl blandat.
Häll smeten i en smord form med löstagbara kanter.
Grädda mitt i ugnen i ca 12 minuter och ta sedan ut kakan och lägg på dumlekolorna och sedan in i ugnen dom resterande 8 minutrarna. Låt svalna och servera sedan tillsammans med vaniljglass eller grädde.

Mina tips:
Man behöver inte använda en hel påse dumle utan jag brukar bara lägga på tills jag tycker att det ser bra ut. Jag gillar då den här kladdkakan är lite segare så därför brukar jag ha den inne i ca 20 minuter (ibland några extra minuter) så om ni vill ha en kladdigare kaka så kan ni förkorta tiden i ugnen lite. Receptet på kladdkakan hittade jag på Arla.se för ett par år sedan och jag använder det flitigt. Det går att byta ut dumle mot annat tex. after eight, noblesse, geisha mm. det är bara fantasin som sätter stopp :)




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback