Cheesecakebrownies

2011-09-06 kl. 22:37:44 | Recept | Kommentarer (1)

I söndags då vi hade kräftskiva så gjorde jag efterrätt och det blev supergott! :) Här kommer receptet.

Cheesecakebrownies

Kaksmet
125 g smör, plus extra till formen
2 dl vetemjöl
125 g mörk blockchoklad
2 1/4 dl strösocker
2 ägg, lätt uppvispade
1/2 dl mjölk

Topping
500 g färskost
1 1/2 dl strösocker
3 ägg
1 tsk vaniljsocker
1 1/4 dl naturell yoghurt

Servering
Smält choklad att ringla över
Jordgubbar doppade i choklad

Gör så här
Förvärm ugnen till 175 grader. Smöra och mjöla lätt en 23 cm i diameter stor rund form.
Smält smör och choklad i en kastrull över låg värme under omrörning tills allt är slätt.
Ta bort från värmen och vispa ner sockret. Tillsätt ägg och mjölk, vispa ordentligt.
Tillsätt mjöl, rör om tills det precis blandats. Fördela smeten jämnt i formen.
Grädda i 25 minuter. Ta ut kakan och sänk värmen till 150 grader.
Gör toppingen genom att vispa samman färskost, socker, ägg och vaniljsocker i en skål tills allt blandats väl.
Rör ner yoghurten och häll sedantoppingen över kakan i formen. Grädda i ytterligare 45-55 minuter, eller tills kakan knappt har stelnat. Lossa kakan längs formens kanter med en kniv. Låt svalna något innan den tas upp ur formen.
Förvara i kylskåp i minst 4 timmar eller över natten innan du skär den i bitar. Ringla smält choklad över och servera chokladdoppade jordgubbar till.




Receptet hittade jag i boken till vänster och det är absolut inte sista gången jag gör den här kakan :)


Kommentarer
Sofia

Jag igen...=)

GODE GUD du har boken med cupcakes recept som jag stod LÄNGE och suktade efter idag på Coop!!!!!!!

Jag tror jag dööööör! =)

2011-09-07 / 20:00:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback