Lingon- och kolamuffins

2011-09-06 kl. 22:55:29 | Recept | Kommentarer (1)

Hade som sagt nån slags bakabstinens i söndags och då testade jag ett recept som jag sett i förra veckans Allers. Det blev supergott och jag är väldigt nöjd. Det var ett enkelt recept och eftersom att jag fick lite mer än dom lingon som jag behövde (tack mamma) till muffinsen så kan jag ju baka dom fler gånger, hihi :)

Lingon- och kolamuffins
75 g mjuka kolor, t ex Werther´s original cream toffees
150 g smör eller margarin
2 dl socker
1 tsk vaniljsocker
3 ägg
4 1/2 dl vetemjöl
1 1/2 tsk bakpulver
1 1/2 dl mjölk
2 dl lingon
Mellanstora muffinsformar

Gör så här
Sätt ugnen på 200 grader. Klipp eller skär kolan i mindre bitar.
Rör matfett, socker och vaniljsocker vitt och poröst.
Tillsätt sedan äggen ett i taget, rör smeten slät mellan varje ägg.
Sikta därefter ner vetemjöl och bakpulver. Tillsätt mjölken och rör smeten slät.
Väng sist ner lingonen och kolabitarna och rör om så att de fördelas jämnt i smeten.
Klicka upp smeten i formarna så att de blir fyllda till ungefär 3/4 med smet.
Grädda muffinsen i mitten av ugnen i ca 20 minuter.







Det blev väldigt goda muffins så om ni har lite lingon över som ni inte vet vad ni ska göra av så tycker jag att ni ska köpa lite kola och testa dessa muffins!


Kommentarer
Krysset-Ziza

Toppen! Nu ska jag minsann testa att baka dessa muffinsar! :) Och cheesecake lär det nog också bli..! ;P

Fin design du har på sidan måste jag också säga ;)

Tack för adressen hit till dig och dina recept!

Ses vid min "bagarstuga" nästa gång jag jobbar och du dyker förbi..hihi :))

2011-09-07 / 20:42:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback