Nötmarängrulle med blåbär

2012-08-26 kl. 15:09:34 | Allmänt | Kommentarer (0)
Igår så skulle vi ha middag för Sitas hundvakter och då ville jag testa nåt nytt till efterrätt, så jag bläddrade i mina nyaste tidningar (har fått fyra olika på mindre än två veckor så det var mycket att bläddra i ) och till slut kom jag fram till att jag skulle göra en nötmarängrulle med blåbär som fanna i tidningen Allers. Den var väldigt enkel att göra och den blev SUPERGOD! Det var genast många som ville ha receptet så därför tänkte jag vara snabb (för en gångs skull ) och lägga ut det här så att ni också kan baka och njuta av den.
 
Nötmarängrulle med blåbär
 
6 äggvitor
3 dl strösocker
50 g (knappt 3/4 dl) marsanpulver
1 1/2 dl hasselnötter
5 dl vispgrädde
3-4 dl blåbär
 
1. Sätt ugnen på 175 grader. Lägg bakplåtspapper i ugnens stora långpanna (ca 35 x 45cm).
2. Vispa äggvitorna hårt. Tillsätt sockret lite i taget och vispa till en styv, blank smet.
3. Vispa i marsanpulvret. Hacka nötterna och vänd ner hälften i smeten. Bre ut smetetn i långpannan och strö över resten av nötterna.
4. Grädda i 20 minuter. Låt marängen svalna.
5. Vispa grädden ocvh bre ut tre fjärdedelar av den på marängen. Strö över det mesta av blåbären och rulla ihop på längden.
6. Klicka eller spritsa resten av grädden på rulltårtan och dekorera med några bär.
 
Mina tips:
Jag vände på kakan så att den "finare" sidan kom uppåt då man rullade ihop den men det är bara att göra som när man gör en vanlig rulltårta. Jag använde inte all grädde, utan smetade på tills jag tyckte att det såg lagom ut och sen strödde jag ut alla blåbär där och sen kastade jag bort grädden som blev över, och jag tyckte att det räckte med det.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback