Här kommer receptet!

2013-01-14 kl. 14:26:00 | Recept | Kommentarer (0)
Enkel kanelbullesockerkaka
 
175 g + 3 msk rumsvarmt smör
2 1/2 dl strösocker
2 ägg
3 dl gräddfil
4 1/2 dl vetemjöl
2 tsk vaniljsocker
1 msk bakpulver
1 krm salt
 
Fyllning
1 dl strösocker
3 msk kanel
 
Gör såhär
* Rör smör (den större mängden) och socker poröst i en bunke. Blanda ner äggen, ett i taget, och därefter gräddfilen. Rör samman de torra ingrediensern och blanda ner i smeten. Blanda socker och kanel till fyllningen. Smörj och bröa en sockerkaksform.
* Häll i hälften av smeten, strö sedan över hälften av kanelsockret. Fyll på med resten av smeten och strö på resterande kanelsocker. Klicka till sist över de 3 matskedarna smör.
* Grädda kakan i 175 grader i ca 40 minuter. Testa med en sticka att kakan är färdig, kakan ska inte vara kladdig.
 
 
Jag har gjort kakan två gånger och första gången så gjorde jag exakt som det står i receptet, men andra gången så gjorde jag några saker anorlunda. Jag delade upp smeten på tre så blev det blir mer spridning på kanelsockret och jag tycker att det blev bättre. Det ser ut som om det blir lite deg och mycket socker men kakan ökar ganska mycket i storlek så det blir bra i slutändan iallafall.:)
 
Receptet kommer från boken Pernillas praliner :)
 
Nu ska jag göra klart här hemma och sen så blir det jobb till 23.15 och sen är jag ledig till på fredag :)
Godkväll!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback